Je kind:
- kan instructies moeilijk opvolgen
- is er met z’n gedachten niet bij
- lijkt niet te horen wat je zegt: het gaat het ene oor in en het andere oor uit
- zit veel te dromen
- let vaak niet op
- is snel afgeleid
- kan moeilijk beginnen aan taken
- is als laatste klaar
- haakt vaak af tijdens een taak
- vraagt vaak: ‘Wat moest ik ook al weer doen?’
Ziet je bij de hierboven geschetste kenmerken al meteen een kind uit je gezin of je klas voor je? Uit onderzoek blijkt dat deze kenmerken in veel gevallen gerelateerd zijn aan een werkgeheugenprobleem. Uit onderzoek(o.a. Diamond & Lee, 2011) blijkt steeds duidelijker dat de capaciteit van het werkgeheugen een belangrijke rol speelt bij het leren en het leveren van goede leerprestaties. Leerlingen die leerproblemen ervaren, laten dan ook vaak een zwak werkgeheugen zien (Gathercole & Alloway, 2013). Deze werkgeheugenproblemen kunnen op zichzelf staan, maar is ook kenmerkend voor een groot deel van de leerlingen met ADHD, ASS, DCD, dyslexie en dyscalculie.
Het werkgeheugen is het vermogen om iets wat je gehoord, gezien of gelezen hebt voor een korte tijd te onthouden én er in je hoofd iets mee te doen. Het werkgeheugen gebruiken we de hele dag door. Bijv. bij het uitrekenen van een som: je moet de getallen van de som onthouden én deze op de juiste manier, vaak in stapjes, uitrekenen. Of je moet je sporttas gaan inpakken: je moet onthouden wat je allemaal mee moet nemen én je moet dat ook allemaal gaan pakken en onthouden wat je al gepakt hebt en nog moet pakken.
Onderzoek uit Engeland heeft uitgewezen dat 10-15 % van de kinderen problemen heeft met het werkgeheugen. Voor het functioneren op school is een werkgeheugenprobleem erg lastig:
Je kunt onvoldoende je aandacht bij de lesstof houden.
Je wordt vaak afgeleid, droomt weg en krijgt onvoldoende instructies mee. Als je de instructies wel meekrijgt, dan is het lastig om deze te onthouden en uit te voeren.
Het buiten kunnen sluiten van informatie die niet relevant is (bijvoorbeeld het gewriemel naast je) is een belangrijke taak van ons werkgeheugen.
Omdat de aandacht er onvoldoende bij is, zul je ook meer moeite hebben met het onthouden van lesstof.
Tijdens het leren zul je vaker dan gemiddeld de stof moeten bekijken, omdat er door het gebrek aan aandacht onvoldoende een geheugenspoor gevormd wordt. Het kunnen vasthouden van lesstof en instructies is ook een taak van het werkgeheugen.
Ook een probleem in de planning en organisatie en in het zelf initiatieven nemen om taken op te pakken speelt een grote rol. Je krijgt moeilijk overzicht over de taken die je moet uitvoeren. Dit zijn allemaal dingen waarbij het werkgeheugen een rol speelt. Ordening en planning kunnen daardoor hele lastige opgaven worden, die heel vermoeiend voor je zijn. Dit leidt vaak tot onmachtsgevoelens en teleurstelling. Op den duur geef je het dan maar op. Het lukt je immers toch niet.
Maar gelukkig is het werkgeheugen te trainen! Uit verschillende wetenschappelijke studies blijkt dat training van het werkgeheugen een positief effect heeft op het kunnen volgen van instructies, het richten van de aandacht en het oplossen van problemen bij zowel taal als rekenen.
Het BCB-werkgeheugentrainingsprogramma is een computerprogramma waarbij kinderen (van 8-13 jaar) 8 weken lang, 4 dagen in de week, ongeveer 10 – 20 minuten per dag hun werkgeheugen kunnen trainen, waarbij coaching vanuit RT-Elburg plaatsvindt.
Daarnaast wordt in de begeleidingssessies gewerkt aan bijvoorbeeld de taakwerkhouding, het aanleren van geheugenstrategieën en plannen en organiseren van taken. De begeleidingssessies worden voor elke leerling op maat gemaakt.
Binnenkort zal deze training ook beschikbaar zijn voor leerlingen tot 18 jaar.