Dyscalculie is een hardnekkige rekenstoornis. Als je dyscalculie hebt, moet je veel meer, langer en vaker oefenen om het rekenproces te automatiseren. En het is goed mogelijk, dat het ondanks als dat vele oefenen niet lukt om bijv. de tafels blijvend te onthouden.
Bij RT-Elburg oefenen we met afwisselende en speelse werkvormen. Ik maak gebruik van methodes waarvan onderzoek heeft aangetoond, dat deze effectief zijn. De behandeling richt zich vooral op het leren begrijpen van rekentermen. Het doel is, dat je later jezelf kunt redden met rekenen in de samenleving. We werken dan ook vrijwel altijd met materiaal tijdens de begeleiding. Daarnaast leer je om met hulpmiddelen om te gaan, zoals een tafelkaart, rekenmachine en andere hulpkaarten.
Naast het behandelen van de rekenproblemen besteed ik ook graag ruim aandacht aan jouw zelfbeleving. Iemand die dyscalculie heeft, denkt vaak: ‘Ik ben dom’. Is dat herkenbaar voor jou? Tijdens de behandelingen leer je om deze gedachte te vervangen door helpende gedachten als: “Ik ben helemaal niet dom, ik kan veel dingen heel goed, ik heb alleen moeite met rekenen en dat komt door de dyscalculie”. Hierdoor wordt jouw zelfvertrouwen vergroot. We werken aan kennisvergroting over dyscalculie en aan het accepteren ervan.
Om je in het dagelijks leven te kunnen redden, moet je het rekenniveau van eind groep 6 behalen. Dan ben je ‘functioneel gecijferd’. Je kunt dan bijvoorbeeld omgaan met geld, recepten omrekenen naar het juiste aantal personen of berekenen hoeveel potten muurverf je nodig hebt als je je kamer een ander kleurtje wilt geven. Als er sprake is van een ernstige rekenachterstand, dan zal de begeleiding vooral gericht zijn op de rekenvaardigheden die nodig zijn voor het dagelijkse leven.
Het behandelen van dyscalculie is een intensief traject. Eén keer per week remedial teaching bij RT-Elburg is niet genoeg. Ook thuis zal er veel geoefend moeten worden. Het advies is om minimaal vier keer per week 20 minuten te oefenen.
Als je problemen ondervindt met rekenen, dan heb je vaak al veel negatieve ervaringen opgedaan. Faalervaringen. Misschien heb je wel een aversie tegen rekenen ontwikkeld. Daarom zullen in het begin de huiswerkopdrachten zoveel mogelijk speels zijn, waarbij het handelen in concrete situaties centraal staat. Ook wordt de computer ingezet, zodat je ‘gamend’ je rekenvaardigheden kunt trainen.
Ik ben een gecertificeerde dyscalculie-behandelaar. Ik heb de cursus ‘Behandelaar Ernstige Reken- en Wiskundeproblemen en Dyscalculie’ gevolgd bij de Landelijke Beroepsvereniging voor Remedial Teachers. Ik heb veel ervaring met de begeleiding van leerlingen met ernstige rekenproblemen, doordat ik al veel jaren leerlingen met een eigen rekenroute op de basisschool mag begeleiden. Dat doe ik met veel plezier.